Instagram

Toch zie je de laatste jaren vele bedrijven zich aanmelden bij Instagram, en dit is natuurlijk super! Maar, er zitten voor vele wel wat haken en ogen aan. Want wat zorgt er nu voor dat je een succesvolle pagina hebt? en wat zijn de missers?

In deze blog wil ik jullie 10 waardevolle tips geven over het gebruik van Instagram voor je onderneming. En daarbij wil ik een aantal don’ts meegeven. Wil jij gebruik maken van Instagram voor jouw bedrijf ? Lees dan verder.

 

# Tip 1: Bedenk de reden voor het gebruik van Instagram.

Bedenk voordat je gaat beginnen met het aanmaken van een bedrijfsaccount het doel van jouw social media activiteit. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

 

  • Lokale naamsbekendheid laten toenemen
  • Meer online verkopen stimuleren
  • Een duidelijke huisstijl en eigen imago creëren 
  • Social media gebruiken als klantenservice 

 

Bedenk dus vooraf goed wat je wilt bereiken met het account. Want bij elk doel behoort een eigen tactiek.

 

# Tip 2: Maak gebruik van een bijbehorende strategie voor jouw Instagram bedrijfspagina.

Als je het doel van jouw social media activiteiten in kaart hebt gebracht is het tijd om een bijbehorende strategie te ontwikkelen. Heb jij bijvoorbeeld als doel: eenheid en huisstijl ontwikkelen dan is het bijvoorbeeld belangrijk om eerst een hoop content in te laden op de pagina voordat je actief naar buiten treed met je instagram account. 

 

In een strategie wil je alles voorbereiden, op welke dagen je het beste content kan plaatsen en op welk tijdstip. Op welke manier gaan jullie het Instagram account gebruiken? Wil je het op een informele en grappige manier doen, of wil je het juist heel professioneel houden.

Een strategie bevat onder andere:

 

  • Huisstijl keuze
  • Tone of voice 
  • Doelgroepanalyse
  • Een doelstelling voor langere termijn

# Tip 3: Beschrijf jullie Tone of Voice

De Tone of voice is letterlijk een engelse vertaling van de manier waarop je praat. Én de manier waarop je praat is heel belangrijk op Social media, dit kan er namelijk voor zorgen dat mensen je gaan volgen of niet.


Heb jij een doelgroep die zich interesseert in kunst, is het bijvoorbeeld interessant om een serieuzere tone of voice aan te houden en de content die je deelt erg professioneel te posten. Verkoop jij online artikelen aan een relatief jonge doelgroep? Dan is het bijvoorbeeld interessant om een luchtige en grappige tone of voice aan te houden.

Hoe bepaal ik de Tone of Voice 

  • Bepaal wie je doelgroep is
  • Hoe ziet het algemene imago van jouw winkel eruit?
  • Komt de Tone of voice online overeen met offline werkzaamheden?
  • Wat willen je volgers zien?
  • Blijf altijd bij 1 Tone of Voice, verander niet te vaak. Dan krijg je te maken met een identiteitscrisis

 

# Tip 4: Maak een contentplan voor Instagram.

Heb je de bovenste 3 punten behandeld? Ga dan aan de slag met een contentplan. In een contentplan ga je beslissen op welke dagen je content wilt plaatsen en wat deze content inhoudt. 

 

Bekijk vooraf welke dagen en welke tijden geschikt zijn voor Instagram, op de meeste doordeweekse dagen is 19:00 bijvoorbeeld een tijdstip waarop mensen actief zijn op het platform. 

Beslis hoeveel dagen je gaat posten, het minimum aantal posts ligt naar ons idee op 3 afhankelijk van de branche waarin je zit. Geen extreme gaten in je content is ideaal, als je iets op maandag post en vervolgens pas op vrijdag is dit een te groot gat, zorg dat je continu van je laat horen.


# Tip 5: Maak unieke Instagram content.

Stockfoto’s zijn niet tof! Althans, misschien zijn ze wel tof, maar in 9 van de 10 gevallen zien mensen dat dit niet afkomstig is van het bedrijf. Dus maak gebruik van unieke content 

voor jouw Instagram pagina. Dit zorgt ervoor dat de foto beter wordt opgepikt in het algoritme van Instagram en verbeterd jouw social media score!

 

# Tip 6: Gebruik User generated content

Het draait vaak om vertrouwen, en online is vertrouwen winnen een van de belangrijkste taken van een bedrijf. User generated content (ugs) is een goede manier van social proof. Je laat namelijk gebruikers van het product of dienst praten over hun tevredenheid en het gebruik van het product of de dienst. Als mensen zien dat vele klanten hun voor zijn geweest zijn ze er sneller van overtuigd en eerder bereid tot kopen over te gaan.

 

UGS:

  • Foto’s van het gebruik van de dienst of product
  • Recensies die geschreven worden 

# Tip 7: Blijf in touch met jouw doelgroep

als je gevolgd wordt door jouw doelgroep is dat natuurlijk top! Maar daarna moet je ook in contact blijven met je klant. Dit kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van persoonlijke DM’s. Vraag of ze tevreden zijn of bij potentiële klanten vragen of ze wel eens van het product gehoord hebben. 

Wil je interactie? Kom dan in actie


# Tip 8: Gebruik social media als klantenservice

Niks is laagdrempeliger als een berichtje op Instagram. Veel bedrijven maken al gebruik van webcare met bijvoorbeeld: Whatsapp, Instagram, Facebook messenger of andere tools. Op deze manier kun je snel inspelen op vraagstukken of reacties van gebruikers en potentiële gebruikers.
Wil jij je klanten snel en vriendelijk bedienen? Zet webcare in als klantenservice.

 

# Tip 9: Maak tijd vrij voor social media

Instagram kan enorm veel opleveren voor jouw organisatie, mensen oriënteren zich voornamelijk online en Instagram is één van de platformen waar dit veel gebeurt. Maak het beheer van de social media daarom niet een kleine bijzaak maar pak het op als een van de bedrijfsactiviteiten. Een Instagram pagina die niet goed onderhouden wordt is schadelijk voor het bedrijf en geeft mensen een slechte indruk.


# Tip 10: Laat zien wie je bent en spreek de waarheid

Net zoals ik in de vorige tips heb laten zien is het van belang dat het bedrijf zich uniek opstelt en een eigen tone of voice hanteert. Het imago van de organisatie moet overeenkomen met de activiteiten online. Laat zien wie je bent en wat je doet, en blijf bij jezelf. Ga niet mee met trends waar je als bedrijf niks mee te maken hebt, het zorgt voor likes en reacties op korte termijn, maar op lange termijn wordt je ongeloofwaardig en weten klanten niet wat je uit wilt stralen.


* Absolute no go’s op Instagram

 

Slechte consistentie – Als je geen tijd hebt om social media serieus op te pakken en consistent te blijven. Maak dan de keuze om het uit te besteden of zelfs links te laten liggen. 

 

Een personeelslid in de vrije tijd – Niemand gaat in zijn vrije tijd alle energie en creativiteit erin stoppen als hij of zij hier niet voor betaald wordt. 

 

copy / paste – Creëer je eigen content, gebruik niet alles van anderen.

 

Alle huisstijlen – Behoudt een eigen huisstijl, zorg voor eenheid.

Social media campagne

Voorbeelden van Instagram pagina’s met eenheid van huisstijl

https://www.instagram.com/fietsenwinkel_van_doorn/

https://www.instagram.com/grandcafe.laurentz/

Mark sperling Imagonline

Heb je vragen over deze tip, of ben jij benieuwd of wij jou kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Contact