Social media inzetten voor jouw bedrijf in 2021

Niks verandert sneller dan het internet en alle online bezigheden, verschillende social media kanalen worden uit de grond gestampt en nemen binnen een mum van tijd een groot deel van de markt over. Er zijn natuurlijk enkele koplopers zoals: Facebook, Instagram, Linkedin en Pinterest. Maar daarnaast zijn er vele platformen die in weinig tijd heel veel terrein winnen, TikTok, Reddit, Foursquare, Youtube Shorts. 

De wereld verandert mee, althans een groot deel. Maar wat maakt deze social media kanalen zo aantrekkelijk voor bedrijven? 

Het antwoord is vrij simpel: Een groot bereik voor relatief weinig kosten.

Je kunt mensen een kijkje achter de schermen laten nemen in jouw onderneming, zo kunnen ze direct zien wat je doet en hoe het bedrijf precies in elkaar steekt.

Net zoals google algoritmes heeft, hebben social media kanalen dit ook. Hoe meer unieke en relevante content jij als bedrijf de wereld in brengt, hoe meer de algoritmes jou gaan zien als een relevant kanaal en hierdoor kom je vaak naar voren bij potentiële klanten.


Wat maakt een social media kanaal succesvol, en wat moet je vooral niet doen?

Op persoonlijk vlak is social media een stuk gemakkelijker, je volgt iemand die je kent of bijvoorbeeld iemand die je leuk vindt om te volgen. Maar voor bedrijven is dit ingewikkelder. Want, waarom zou iemand zomaar een bedrijf gaan volgen waar hij of zij nog nooit van gehoord heeft? Hierbij spelen een aantal belangrijke factoren:

 

Interesse in het product

Als fietsen jouw hobby is vind je het vanzelfsprekend interessant om wat meer te weten te komen over deze specifieke fiets en alle omliggende zaken. Vandaar dat je als bedrijf ook duidelijk naar voren moet brengen waar je gespecialiseerd in bent. Als je als bedrijf sportfietsen verkoopt wil je ook graag dat deze doelgroep zich aan jouw bedrijf bindt, en niet alleen maar mensen die elektrische fietsen willen kopen. 

 

Dus, laat zien wie je bent en zorg voor onderscheidende content 

 

Associatie met het merk

Veel mensen zijn merkgebonden. Die willen zich graag associëren met het merk, neem als voorbeeld Red Bull. Dit is een heel sterk merk als het gaat om marketing, alles wat met uitzonderlijke of extreme sporten te maken heeft zijn ze bij betrokken. Van Skydiven tot motorcross zie je de logo’s van Red Bull voorbij komen. Mensen die zich bezighouden met  dit soort activiteiten hebben gelijk een vorm van verbinding met het merk, los van het daadwerkelijke product. Er zijn talloze mensen die nog nooit een slokje energydrank hebben genomen maar wel een kast vol hebben met merchandise van het merk. Het merk is in dat geval veel meer dan een product. Dit maakt het ook interessant om de social media kanalen te volgen van het merk, zo blijf je altijd op de hoogte en zie je ook nog eens content voorbij komen wat jou interesseert.

 

Houdt je vast aan je huisstijl, creëer een plek in mensen hun hoofd. Dan associëren ze je sneller met een bepaalde bezigheid.

 

Op basis van levensstijl


Er zijn tegenwoordig talloze accounts die zich richtten op leefstijl en fysieke + mentale gezondheid. We leven in een wereld waar men de informatie grotendeels op het internet wint. Daarom zijn er veel merken die zich niet alleen positioneren als product of dienst maar als (manier van leven). Heb jij een merk wat zich richt op welzijn, beauty, sport, of andere activiteiten waar mensen zich mee willen verbinden? Zorg ervoor dat je content plaatst wat mensen interesseert en niet alleen maar over jezelf praten.

 

Hoe start je het inzetten van social media voor jouw onderneming?

De eerste indruk is het belangrijkst, dat weten we onderhand. Maar gebruik dit ook op social media. Ram niet zomaar alles je pagina op, maar bedenk eerst wat je wilt bereiken en wie je wilt bereiken. en als je dat weet, vraag jezelf dan eens af wat zij willen zien? En als je weet wat ze willen zien, bedenk dan wanneer ze dat willen zien. Dus geen glas rode wijn plaatsen om 7:00 s’ochtends, want dan slaat het niet aan. (tenminste meestal niet). Hierbij volgt een logisch stappenplan voor jouw social media inzet.

 

10 Tips voor het inzetten van Social media voor jouw onderneming

 

    1. Bedenk als onderneming waarom je social media wilt inzetten.

 

  1. Onderzoek jullie doelgroep, waar zijn ze voornamelijk naar op zoek.

 

  1. Kies de sociale media kanalen waarop jullie doelgroep actief is.

 

  1. Bedenk een strategie voor jullie social media aanpak.

 

  1. Maak unieke content van je bedrijf, medewerkers, randzaken en overeenkomende activiteiten.

 

  1. Zet je content in een kalender, bekijk op welke tijden jouw doelgroep actief is op de verschillende kanalen.

 

  1. Plaats content.

 

  1. Blijf interactief bezig met je doelgroep, laat ze niet wachten. Reageer op mensen, vind andere mensen hun posts leuk.

 

  1. Blijf consistent. Niks is zo slecht als een doodbloedende social media pagina, dan lijkt het bedrijf niet meer actueel.

 

  1. Blijf vernieuwen, zoek unieke content.

 

wil je social media inzetten voor jouw onderneming, start met een plan. Niet zomaar beginnen. Maak er standaard uren voor vrij bij jou of je personeel. 

 

(En absoluut niet iemand een bij taak geven om de social media kanalen bij te houden in de vrije tijd, dit gaat niemand consistent bijhouden!)

 

3 Super vette social media pagina’s

 

Instagram pagina Red Bull Racing

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mark sperling Imagonline

Heb je vragen over deze tip, of ben jij benieuwd of wij jou kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Contact