Werkt (micro) influencer marketing om jouw socials te boosten?

Om die vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst is kijken wat influencer marketing precies inhoudt. Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij invloedrijke mensen op social media worden ingezet om jouw doelgroep te bereiken. Op die manier kan jouw product of dienst gepromoot worden. Bekende influencers hebben vaak een groot bereik, dit is echter niet altijd het geval. Een influencer kan ook een relatief kleine groep volgers hebben door zijn of haar invloed wel een groot bereik hebben binnen een bepaalde niche. Inmiddels maken al een grote hoeveelheid bedrijven gebruik van influencer marketing. Hier geven ze veel geld aan uit maar dat is natuurlijk niet voor niets. Wanneer influencer marketing op een juiste manier wordt toegepast kan het spontaan, origineel en effectief zijn.

Wat zijn de voor- en nadelen van influencer marketing?

Influencer marketing kan in een heleboel gevallen effectief zijn wanneer je een influencer kunt vinden die aansluit op de doelgroep van jouw onderneming. Als dat lukt zorg je voor authentieke content die aansluit bij jouw doelgroep. Influencers zorgen vaak voor een hoog engagement level. Wat daar overigens interessant aan is, is het feit dat micro influencers hier over het algemeen meer voor zorgen dan grotere bekendere influencers. Een influencer zorgt vanwege de persoonlijke aanbeveling ook voor meer vertrouwen in jouw merk. Influencer marketing is ten slotte ook vaak relatief goedkoop ten opzichte van andere marketing strategieën.

Een nadeel van influencer marketing is de lastige meetbaarheid van de resultaten van een campagne. In veel gevallen is het niet mogelijk om exact te meten of een campagne succesvol is verlopen of niet. Een ander probleem dat zich voor zou kunnen doen met influencer marketing is dat de influencer in de gedachte van de doelgroep wordt gekoppeld aan jouw merk. Mocht de influencer een misstap maken waardoor deze in een negatief daglicht komt te staan, zou dit van invloed kunnen zijn op jouw merk.

Wat voor manieren van influencer marketing bestaan er?

Giveaway campagnes, Dit is een campagne die super eenvoudig in te zetten is. Een influencer vraagt zijn of haar aanhangers iets te doen. Hierbij kun je denken aan het liken van een bericht, het plaatsen van een comment of het volgen van een merk. In ruil hiervoor maken de mensen die meedoen dan kans op een prijs.

Gesponsorde content is een andere manier van influencer marketing. Hierbij betaal je een influencer om content te delen of te creëren en dit te delen op hun social media account. De influencer plaatst dit simpelweg om naamsbekendheid te creëren voor jouw merk of om andere doelen te realiseren.

Een bekende manier van influencer marketing zijn geschenken aan micro influencers. Als merk stuur je je producten dan naar een influencer met een publiek dat vergelijkbaar is met die van jouw doelgroep. Dit doe je in de hoop dat micro influencer hier een bericht over plaatst. Op die manier zorg je vrijwel gratis voor meer publiciteit.

Wat voor kosten zitten verbonden aan influencer marketing?

Eigenlijk is deze vraag al wel redelijk aan bod gekomen in de rest van de blog. Het antwoord op deze vraag is namelijk dat je het zo duur kunt maken als je zelf wilt. Je kunt kiezen voor micro influencers, waarbij de kosten soms slechts een sample van jouw eigen product bedragen. Of je kunt aan de gang gaan met bekende influencers waar de kosten soms op kunnen lopen tot wel duizenden euro’s per post. Hoe je influencer marketing het beste in kunt zetten op een manier die past bij jouw merk en budget zoeken we dan ook graag voor je uit in een persoonlijk gesprek.

Mark sperling Imagonline

Heb je vragen over deze tip, of ben jij benieuwd of wij jou kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Contact