Over Pinterest

De meeste mensen kennen het onderhand wel van naam…Pinterest. Maar wat kan je precies met Pinterest en wat houdt het eigenlijk in? Pinterest benoemd zichzelf als de visuele zoekmachine voor bijvoorbeeld: recepten, interieur ideeën en stijl inspiratie. De gebruikers van dit platform kunnen een pagina van zichzelf inrichten, wat een “bord” wordt genoemd. 

Met de miljoenen pins kunnen mensen veel inspiratie opdoen en dit op een eigen bord plaatsen. Zo creëer je een eigen stijl en kunnen mensen bij jou eventuele inspiratie opdoen.

Pinterest in Nederland

Pinterest staat in Nederland nog in de kinderschoenen, maar de onderzoeken wijzen uit dat het wel eens één van de grotere social media kanalen kan gaan worden. Steeds meer mensen zijn visueel ingesteld en willen geen enkele zin meer lezen. Pinterest bestaat volledig uit visuele content en biedt daarmee de ideale oplossing. De populaire app heeft momenteel 416 miljoen maandelijkse gebruikers wereldwijd, en hiervan zijn er 5,29 miljoen van Nederlandse afkomst. 

Feiten Pinterest 

  • 159 Miljoen actieve accounts op Pinterest wereldwijd
  • 60% van de gebruikers is vrouwelijk en tussen de 25 – 54 jaar oud
  • Pinterest levert de meeste leads op, in verhouding met andere social media platforms

Pinterest is WEL interessant voor bedrijven

Veel mensen beweren dat Pinterest één van de minder commerciële platformen is. Dat komt goed uit! Want, Pinterest richt zich wel degelijk op het vergaren van persoonlijke informatie en daarnaast zijn ze druk bezig met het verbeteren van de advertentie opties. Pinterest biedt inzichten aan het begin van de funnel! Voordat mensen op zoek gaan naar merken of bedrijven gaan ze zich op Pinterest voorzien van informatie, dit geeft bedrijven een ideale kans om in te spelen op de behoeftes van de klant. Voordat de klant weet welk bedrijf of merk hij zoekt heb jij als bedrijf de kans om de prospect aan jouw product of dienst voor te stellen!

Adverteren op Pinterest: campagnes opzetten

Net als andere social media platformen biedt Pinterest een “Ad manager”. Via deze tool kun je jouw campagne starten en hiermee de looptijd, doelgroep en budget bepalen. Voordat je een campagne start is het wel goed om na te denken over het doel van de campagne, je kunt pinterest goed gebruiken voor: 

  • Merkherkenning opbouwen (Help nieuwe mensen je product of dienst te leren kennen.)
  • Naamsbekendheid vergroten (Met visuele content kun je de bekendheid van je naam vergroten.)
  • Warme leads naar je website (Door middel van visuele content nieuwe leads naar jouw website leiden.)
  • Online portfolio opzetten (Biedt de klant vertrouwen en laat ze door middel van Pinterest zien dat het een betrouwbaar en professioneel bedrijf is.)

Welke advertentiemogelijkheden bestaan er op Pinterest

Op pinterest kun je afhankelijk van je doelstelling een campagne starten, het is wel handig om de juiste strategie toe te passen op de doelstelling. 

  • Gesponsorde pins 

Met gesponsorde pins kun je je naamsbekendheid vergroten door tegen betaling zichtbaar te worden op de tijdlijn van je doelgroep. Je wordt zichtbaar in zoekopdrachten van jouw potentiële klanten.

  • Gesponsorde video pins

Merkherkenning kun je waarborgen door gebruik te maken van video pins. Hiermee geef je jouw potentiële doelgroep een mooi inzicht in jouw bedrijf.

  • Gesponsorde app-pins

Deze manier van adverteren zorgt ervoor dat mensen bekend raken met jouw applicatie en de mogelijkheid krijgen om hem direct te downloaden.

  • Gesponsorde Carousel 

Meerdere beelden over jouw product. Geef mensen een duidelijk beeld over jouw product en geef ze de mogelijkheid om details te bekijken. 

gijs Keesman

Heb je vragen over deze tip, of ben jij benieuwd of wij jou kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Contact