Social media inzetten voor jouw onderneming

Social media inzetten voor jouw onderneming, zo maak je de pagina’s van je bedrijf levend! Lees hier

Influencers die vol enthousiasme praten over een nieuwe gezichtscrème op Instagram, de aankondiging van een nieuw sportevenement op Facebook, of het leggen van nieuwe zakelijke connecties op LinkedIn; vrijwel elk bedrijf integreert sociale media in zijn marketingstrategie. En dat is volkomen terecht, want consumenten zijn steeds actiever op sociale media. Het is de ideale manier om je klanten te bereiken en te binden. Toch valt het op dat er vaak te weinig aandacht wordt besteed aan het beheer van deze kanalen, meestal als gevolg van gebrek aan tijd en inspiratie. Waardoor je weinig tot geen reacties krijgt. En dat is zonde, toch?

In deze blog geven we je een paar van de belangrijkste handvatten over hoe je social media effectief in kunt zetten en hoe je de pagina’s van je bedrijf weer levend kunt maken.

Waarom social media marketing?

Met een duidelijke social media strategie is het beheren van je kanalen makkelijker, leuker en effectiever. Social media kanalen bevatten een tal van tools waarmee je relevante content kan delen, interactie creëert met de doelgroep en ook achter het gedrag en de interesses van de doelgroep kunt komen. Een goede strategie kan helpen bij het vergroten van merkbekendheid, het stimuleren van conversies en het creëren van sterke klantenrelaties. In de snel veranderende digitale wereld is dit vaak een onmisbaar onderdeel voor het succes en de groei van een onderneming.

Om je op weg te helpen, geven we de belangrijkste en meest succesvolle tips, zowel voor ondernemers die hun bestaande social media kanalen levendiger willen maken, als voor ondernemers die net zijn begonnen.

1. Ken je doelgroep

Één van de eerste en belangrijkste stappen bij het gebruik van social media als onderneming is het begrijpen van je doelgroep. Het spreekt misschien voor zich, maar we merken vaak dat bedrijven via social media niet weten aan wat voor content hun klanten behoeften hebben.

Het kan nuttig zijn om een klantprofiel te creëren waarin je vragen beantwoordt als: hoe ziet hun dagelijks leven eruit? Wat zijn hun interesses, behoeften en frustraties? En op welke momenten komen ze in contact met jouw bedrijf (via welke kanalen)? Dit geeft een duidelijk beeld en overzicht van hoe een specifieke klant eruitziet en wanneer je kunt inspelen op zijn of haar behoeften.

Voorbeeld van een klant

2. Content diversivicatie

Varieer je content om het interessanter te maken. Elk kanaal biedt zijn eigen mogelijkheden om te variëren in verschillende vormen van content, zoals reels, afbeeldingen, video’s en polls. Kies een vorm waarmee je het doel van je content het beste kan bereiken. Wil je jouw doelgroep meer de sfeer van jouw merk laten beleven, kies dan bijvoorbeeld voor foto’s of video’s. Heb je als doel om belangrijke of feitelijke informatie over te brengen, schrijf hier dan een artikel over. Wil je meer te weten komen over de mening van je (potentiële) klant, maak dan gebruik van een enquête of poll.

Vaak moet je veel content produceren voordat iets viraal gaat of op zijn minst een grote boost geeft aan je verkoopcijfers. Het is daarom soms effectiever om de impact van je content te vergroten. Als je bijvoorbeeld een video op Instagram hebt geplaatst over een nieuw product in het assortiment die het erg goed deed, schrijf dan ook een artikel over waarom ze dit zouden moeten kopen of maak er een winactie van. Als je dezelfde content in verschillende vormen op verschillende kanalen deelt, zal de impact met wel 100 of 1000 keer versterken.

2. Consistentie:

Psycholoog Cialdini heeft onderzocht dat als mensen een beslissing hebben genomen, ze hier niet graag van afwijken. Als zij dus hebben gekozen voor jou merk, willen ze hier graag consistent in zijn. Daarom is het belangrijk dat je als merk duidelijk bent in waar je voor staat en dit laat zien door regelmatig de missie van jouw bedrijfsconcept te delen. Hierdoor krijgen je volgers een duidelijk beeld van wie je bent en wat ze kunnen verwachten, en dit creëert een betrouwbaar gevoel.

Daarnaast is is consistentie van groot belang voor het algoritme van social media-platforms. Wanneer je regelmatig post zal het algoritme je account als actiever en relevanter beschouwen, waardoor je meer zichtbaarheid krijgt op de feeds van je volgers.

Plan iedere week een moment in om bezig te zijn met social media en om dit voor een langere periode vooruit te plannen. Maak hierbij gebruik van hulpmiddelen zoals een contentkalender en social media plannings tools.

Hier zie je een voorbeeld van hoe een contentkalender eruit kan zien.

Interactie:

Likes, reacties, berichten opslaan en delen: social media biedt de ideale manier om interactie te creëren met je doelgroep en een relatie op te bouwen. Daarnaast belonen de algoritmes van Facebook Instagram, Linkedin en andere social netwerken je ook omdat je blijkbaar interessante content deelt. Hier volgen een aantal punten die kunnen helpen bij het genereren van meer interactie:
Vaak denken we dat het goed is om zoveel mensen in één keer te bereiken, dus proberen we met een zelfde bericht iedereen aan te spreken. Daardoor voelt vaak juist niemand zich aangesproken. Het daarom soms beter om een specifieke groep mensen aan te spreken, zoals dierenliefhebbers, gamers of freelancers.
Stel vragen. Door vragen te stellen in de content die je deelt lok je interactie uit. Hieruit kan een gesprek ontstaan. Houd de vraag wel makkelijk; hierdoor is de drempel om te reageren voor mensen lager.
Reageer op reacties van je volgers. Dit toont dat je om hun feedback of reactie geeft.
Maak gebruik van Polls en Enquetes. Veel social media platformen bieden de mogelijkheid om gebruik te maken en deze te delen. Je kan dit gebruiken om bijvoorbeeld meer te weten te komen over de mening van je volgers of om hen feedback te vragen over jouw product of dienst.
Beloon je volgers. Als een bedrijf of merk iets voor je betekent, ben je geneigd om daarvoor iets terug te doen. Dit kun je via bijvoorbeeld een winactie of een weggeefactie.

Analyseer en optimaliseer

‘Reflecteren is leren’. Het analyseren en optimaliseren van je social media-activiteiten als bedrijf is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat je inspanningen effectief zijn en bijdragen aan je ondernemingsdoelen.

Veel social media platforms hebben ingebouwde analytics-tools, zoals Facebook Insights, Instagram Insights etc. Er zijn ook programma’s en tools beschikbaar die inzicht bieden in hoe je content presteert in statistieken als bereik, betrokkenheid volgersgroei en meer.

Op basis van deze gegevens leer je welke content goed presteert en welke niet. op basis van deze resultaten kun je je strategie aanpassen naar de voorkeuren van je doelgroep.

Met deze blog hopen we je te hebben geholpen om meer inzicht te krijgen in het belang van social media en hoe je dit effectief kunt inzetten als onderneming. Wil je nog meer informatie over social media marketing? Houd onze socials in de gaten waar we je op de hoogte houden van de laatste trends en ontwikkelingen.