social media voor restaurants

De gasten oriënteren zich tegenwoordig heel anders dan dat zij dat vroeger deden bij het kiezen voor een restaurant. De gasten gaan op zoek naar menukaarten die passen bij hun behoeftes, ze lezen blogs en reviews en doorzoeken grondig je social media. Al deze punten gecombineerd maakt het dat zij de juiste keuze voor een restaurant kunnen maken. En jij hoopt natuurlijk dat ze jouw restaurant kiezen!

Uit restaurant monitor blijkt dat bij 75% social media invloed heeft gehad op de keuze van een restaurant. Het kan dus wel gezegd worden dat social media een belangrijke rol speelt in de horeca.

Hoe moet je als restaurant dan social media inzetten?

De klantreis of customer journey begint vanaf het eerste contactmoment tussen onderneming en klant. Voor restaurants is het eerste contactmoment tegenwoordig steeds vaker een van de social media kanalen: Instagram en Facebook. 

Het zomaar inzetten van social media zal je op de lange termijn niet helpen groeien. Bedrijven die, met succes, gebruik maken van social media hebben hier vaak een plan voor geschreven. Er is bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de doelgroep; wie bezoekt ons nou eigenlijk? En wie willen wij dat ons bezoekt? Ook het bekijken naar de concurrentie is belangrijk, je wilt er namelijk tussen uit springen en niet hetzelfde doen als je buurman. 

Even terug naar de restaurants; hoe kan je dan het beste je social media inzetten? Waar moet je rekening mee houden?

Zoals gezegd is social media vaak het eerste contactpunt. Het is belangrijk om de beleving, die je de klant in je restaurant wilt geven, overbrengt via de social media kanalen. Zo heeft de klant alvast een eerste indruk wat hij bij jou kan verwachten.

social media restaurants

Zorg voor herkenning, maar zorg er ook voor dat je uniek bent! Denk aan de afbeeldingen/beeldmateriaal, schrijfstijl; de tone-of-voice, lettertype en manier van schrijven en zorg voor herkenbare elementen in de afbeeldingen. Een mooi voorbeeld is Bol.com, zij plaatsen simpele afbeeldingen met ludieke teksten waarbij het in één oogopslag duidelijk is dat het van hen is. Zelfs als bij het zien van de afbeelding zonder logo weet iedereen dat het van Bol.com is!

Heb jij als horecaondernemer hulp nodig bij het maken van een plan en het inzetten van je social media? Neem dan gerust contact met ons op!

Contact
Mark sperling Imagonline

Heb je vragen over deze tip, of ben jij benieuwd of wij jou kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Contact