Onlangs kwam een klant voor wij eerder dit jaar een website hebben mogen maken met de vraag hoe wij het online adverteren aanpakken. Deze klant had momenteel Facebook campagnes lopen die in zijn ogen beter konden presteren. De campagne was als volgt opgezet:

Een Facebook advertentie, waarbij de ontvangers een gratis E-book konden downloaden. Vervolgens leidde dit naar de website van de klant en werd hier een downloadpagina weergegeven. Na het downloaden van de E-book kwamen de bezoekers op een landingspagina met een unieke aanbieding. Deze funnel was goed doordacht en had veel potentie.

Nadat deze vraag bij ons was voorgelegd, hebben wij de funnel van begin tot eind geanalyseerd. Jammer genoeg presteerde de Facebook advertentie niet zoals verwacht en kwamen er te weinig geïnteresseerde op de downloadpagina. Hierdoor kregen maar weinig personen de aanbieding te zien en kostte de campagne te veel geld. 

De reden van de slecht presterende advertentie was omdat deze niet aan de juiste doelgroep werd weergegeven. 

“Bij het opzetten van Facebookcampagnes is het belangrijk dat het doel en de doelgroep van te voren bepaald zijn. Vervolgens is het belangrijk om veel te testen. Dit kan door 3 tot 5 doelgroepen met verschillende interesses aan te maken. Ook is het handig om verschillende advertenties te maken en te testen, zoals verschillende kopjes, advertentieteksten, bulletpoints en foto’s/videos. “

Nadat wij verschillende doelgroepen en advertenties hadden getest, hadden wij een definitieve doelgroep en advertentie voor onze klant. Nadat deze campagne volledig opgezet was en live stond, had de klant TWEE keer zo veel bezoekers op zijn download pagina. Dit leidde tot een verzameling van e-mail adressen voor zijn mailinglijst, verkopen van zijn aanbieding en dus een winstgevende campagne. 

Online Adverteren