Wat is TikTok?

TikTok is een app die social media combineert met muziek. De app is vooral erg populair bij jongeren maar ook volwassenen beginnen langzaam maar zeker aan te haken. Via de app is het makkelijk om korte filmpjes te maken en de ontdekken. Een belangrijk verschil met andere social media kanalen is dat filmpjes via TikTok meestal verre van perfect zijn. Waar voor Instagram meestal 20 foto’s worden gemaakt voordat er één wordt gepost, is het voor TikTok gebruikelijk om een kort filmpje te maken en deze te posten. Terwijl de app in het begin voornamelijk gebruikt werd voor korte playback filmpjes is het nu zo gek niet meer te bedenken of het bestaat al op TikTok. Een belangrijke tip voor als jij TikTok marketing wil toepassen is dan ook: probeer niet mee te gaan met de dans of playback filmpjes die de overhand hebben op TikTok. Kies een vorm van content die past bij jouw onderneming en waar jij je prettig bij voelt.

Wat is Youtube Shorts?

Iedereen kent Youtube natuurlijk van het platform waarop je video’s kunt bekijken. Omdat Youtube nu ook graag user-generated content wil gaan inzetten, is Youtube Shorts in het leven geroepen. De bedoeling van Youtube Shorts is dat je altijd video’s kunt uploaden, waar of met wie je ook bent en dat je niets meer dan je mobiele telefoon nodig hebt. Deze Shorts zijn video’s van maximaal 60 seconden die te bekijken zijn op kanalen en op de speciale ‘Shorts-plank’ op de homepagina. Via Shorts is het mogelijk om meerdere korte video’s aan elkaar te plakken, muziek toe te voegen, de snelheid van beelden aan te passen en het is mogelijk om filters en ondertitels toe te voegen. Youtube Shorts vertoont zeer veel gelijkenissen met TikTok. Het mag dan ook geen toeval heten dat Youtube Shorts voor het eerst is geïntroduceerd in India, waar TikTok verboden is.

Wat is nu precies het verschil?

Een belangrijk verschil tussen TikTok en Youtube Shorts is dat het bij Youtube Shorts niet alleen mogelijk is om muziek achter een filmpje te zetten. Het is ook mogelijk om de audio van andere Youtube filmpjes te gebruiken in een filmpje.

De twee hebben ook een groot verschil in het aantal gebruikers. Hoewel TikTok de afgelopen jaren explosief is gestegen naar 700 miljoen gebruikers, beschikt Youtube al over meer dan 2 miljard gebruikers. Youtube Shorts mag dan net om de hoek komen kijken in Nederland, met het grote aantal gebruikers van Youtube zal Youtube Shorts ook snel terrein winnen.

Wat misschien wel het belangrijkste verschil is tussen TikTok en Youtube Shorts voor jouw onderneming is de mogelijkheid tot betaald adverteren. Youtube Shorts bevindt zich nog in de bètafase, het is daarom nog niet mogelijk om betaalde advertenties te draaien.

Ten slotte heeft Youtube Shorts nog iets anders bedacht om content creators naar het platform te lokken. Er is namelijk een bedrag van 100 miljoen dollar beschikbaar gesteld om te verdelen onder content creators die gebruik gaan maken van Youtube Shorts.

Hoe zet je deze kanalen als bedrijf in voor marketingdoeleinden?

Er zijn drie manieren om TikTok marketing en Youtube Shorts marketing in te zetten voor jouw onderneming.

  1. Creeër je eigen kanaal op TikTok en upload leuke content die je doelgroep naar jouw kanaal lokt. Begin een challenge of roep een hashtag in het leven waardoor mensen filmpjes gaan maken die jouw merk promoten.
  2. Ga aan de slag met influencers. Wil jij een groter publiek bereiken met TikTok marketing of Youtube Shorts marketing, maar heb je zelf nog geen groot kanaal? Je kunt een breder publiek bereiken door te gaan werken met influencers die passen bij jouw merk. Influencers op TikTok en Youtube Reels zijn op dit moment enorm onderschat en daarbij ook nog relatief goedkoop ten opzichte van bijvoorbeeld influencers op Instagram.
  3. Kies voor betaalde advertenties. Momenteel is het nog niet mogelijk om Youtube Shorts marketing in te zetten met betaalde advertenties. De vraag is echter niet of deze mogelijkheid zich voor gaat doen maar eerder wanneer dit gaat gebeuren. Hou de mogelijkheden daarom in de gaten en zorg dat jouw merk er vroeg bij is. Als het gaat om betaalde advertenties, wint TikTok marketing het daarom op dit moment nog van Youtube Shorts marketing. Op TikTok is het namelijk wel al mogelijk om betaalde advertenties te draaien. Er zijn verschillende manieren van betaald adverteren mogelijk op TikTok, hierover lees je meer in een volgende blog.
Online marketeer

Heb je vragen over deze tip, of ben jij benieuwd of wij jou kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Contact