Wat is gebiedsmarketing? Wij leggen het je uit!

“Misschien ken je de zin: What happens here, stays here?

Wist je dat dit eigenlijk afkomstig is uit een marketingcampagne van de stad Las Vegas? ‘What happens in Vegas, stays in Vegas.

Gebiedsmarketing klinkt voor veel mensen niet als een bekende term, maar het wordt al jarenlang intensief gebruikt. Gebiedsmarketing moet ervoor zorgen dat een bepaalde regio meer onder de aandacht wordt gebracht, bijvoorbeeld voor toerisme, lokale consumenten of andere doelgroepen.

Dit wordt vaak gedaan door middel van campagnes op basis van een gekozen strategie. Voordat we je precies gaan uitleggen wat gebiedsmarketing inhoudt, geef ik je hier nog een aantal leuke voorbeelden;”

Las Vegas Nevada

I amsterdam – Een mooi voorbeeld van stadsgebiedsmarketing. Niet alleen zijn de welbekende letters op het Museumplein hiervoor gebruikt, maar het was tevens ook een overkoepelende naam voor de stad Amsterdam. De slogan werd gebruikt in marketingcampagnes, evenementen en als symbool voor de openheid en diversiteit van de stad.

Incredible India – Wel gelijk een HEEL groot voorbeeld, want met meer dan 1,4 miljard inwoners ben je niet alleen maar een gebied. Maar goed! Het voorbeeld leent zich perfect. India heeft hard zijn best gedaan om het toerisme te stimuleren door middel van mooie commercials en uitingen in Europa. Hierbij werd de slogan ‘Incredible India’ veelvuldig gebruikt en heeft ervoor gezorgd dat mensen het blijven onthouden.

Utrecht – ‘Er is ruimte voor jou’ – Utrecht positioneerde zichzelf als een stad met ruimte voor iedereen, zowel letterlijk als figuurlijk, met de campagne ‘Utrecht. Er is ruimte voor jou.’ De campagne belichtte de leefbaarheid, creativiteit en diversiteit van de stad.

Heerlijk Harderwijk – Harderwijk, aan het Veluwemeer, voerde de campagne ‘Heerlijk Harderwijk’ om de culinaire scene en historische charme van de stad te promoten. Lokale restaurants en evenementen werden centraal gesteld.

Goed, ik denk dat het nu wel duidelijk is! Het zal je trouwens verbazen hoeveel slogans je stiekem toch wel kent.

I Amsterdam campagne

Gebiedsmarketing op kleinere schaal

De bovenste twee voorbeelden zijn natuurlijk wereldwijd bekend en kunnen ondertussen door heel wat mensen opgerakeld worden. Maar gebiedsmarketing speelt zich ook af op een stuk kleiner niveau, ook voor een lokaal winkelcentrum kan het namelijk heel interessant zijn.

Gebiedsmarketing draait niet enkel om de naam en de strakke one-liners, het gaat ook om de beleving en het gevoel in het winkelcentrum of straat zelf. Vaak doen winkelstraten hard hun best om de leefbaarheid en het gevoel te optimaliseren, dit trekt immers klanten aan die uiteindelijk zorgen voor de omzet.

Ook de uitingen, activiteiten en het aanbod maakt onderdeel uit van gebiedsmarketing.

Hoe maak je een gebied nu bekend?

Dit is natuurlijk de hamvraag: Hoe maak je een gebied bekend?

Daar is natuurlijk niet één antwoord op mogelijk; er zijn namelijk ook gebieden heel bekend geworden zonder actieve marketingcampagnes.

Maar toch gaan we het je uitleggen.

Vastleggen van kenmerken en kernwaarden

Een gebiedsmarketingcampagne begint bijvoorbeeld met de vragen:

  • Waar staat ons gebied bekend om?
  • Waarom komen mensen uit de regio hierheen?
  • Wat maakt ons gebied bijzonder?

Deze vragen helpen je de kernwaarden vast te stellen van je gebied. Want een succesvolle marketingcampagne moet wel in lijn liggen met de oorspronkelijke waarden en kenmerken van het gebied. Tevens moeten mensen ook het gevoel hebben dat de campagnes, slogans en uitingen op waarheid gebaseerd zijn.

De kernwaarden & kenmerken kun je voor jezelf vaststellen en noteren. Dit zijn elementen die je terug wilt laten komen in je uiteindelijke campagnes. 

Het opstellen van doelen en vaststellen missie

Wat wil je uiteindelijk bereiken met gebiedsmarketing?

Voordat je daadwerkelijk gebruik kunt gaan maken van gebiedsmarketing, is het verstandig om te bepalen waarvoor je het wilt gaan gebruiken. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Stimuleren van consumenten uit omliggende dorpen
  • Verbeteren van naamsbekendheid en reputatie in de omgeving
  • Meer ondernemers aantrekken in bepaalde winkelomgevingen

Uiteraard zul je per doelstelling nog subdoelen moeten noteren die de werkbaarheid voor jullie als regio verbeteren, zodat je tijdig kunt evalueren of je op de goede weg bent of dat je moet bijsturen.

Bedenken en opzetten van campagnes

Nu je de kernwaarde van jouw gebied hebt kunnen vastleggen en je weet welke richting je op wilt, kun je beginnen met het opzetten en uitwerken van marketingcampagnes.

Deze campagnes kunnen natuurlijk losstaand van elkaar zijn, en marketingcampagnes kun je vrij breed opvatten. Een 2-jarige offline campagne kan hele andere KPI’s hebben dan een online marketingcampagne. Het is wel van belang dat alles met elkaar in lijn ligt en correspondeert. Ook als de uitvoering bij externe partijen ligt, is het belangrijk dat iedereen van elkaar weet wat er gaande is.

Tijdens het uitvoeren van marketingcampagnes is het belangrijk om continu te evalueren en te bekijken of je op de juiste weg bent.

  • Worden de juiste mensen met de campagne in aanraking gebracht?
  • Begint de naamsbekendheid onder de doelgroep daadwerkelijk toe te nemen?
  • Kunnen we meetbare resultaten waarnemen van onze campagnes?
    • Bijvoorbeeld zoekverkeer op de website
    • Volgers op social media
    • Meer consumenten in de winkelstraten
    • Merkbekendheid onderzoeken door middel van enquêtes

Afronding campagnes & evaluatie

Hebben jullie als gebied bereikt wat je wilde bereiken?

Dit betekent natuurlijk niet dat opeens alle marketingwerkzaamheden stoppen en iedereen alles kan laten vallen. Het betekent wel dat je als organisatie kritisch kunt kijken naar je geboekte resultaten en kunt beoordelen of de campagne gelukt is.

Op basis van deze eindcijfers kun je concluderen op welk gebied er voldoende is behaald en op welke vlakken er nog wat zeilen bijgezet moeten worden.

Ik hoop dat ik jullie hiermee wat meer informatie heb kunnen geven over het uitvoeren van campagnes op het gebied van gebiedsmarketing.

Wil je meer weten over gebiedsmarketing? Neem dan gerust contact met ons op.