Wat is neuromarketing?

De Afgelopen jaren wordt de term neuromarketing steeds vaker gegoogled en krijgen steeds meer mensen inzicht in wat het eigenlijk is. Neuromarketing is populair vanwege een directe blik in het menselijke brein: het brein waarmee we: televisie kijken, naar de supermarkt gaan, eten, slapen, onderhandelen over een nieuwe auto en andere dagelijkse bezigheden. Achter neuromarketing schuilt de hoop of de wens dat er een schat aan waardevolle inzichten over de consument tot je beschikking komt.

Neuromarketing is een manier van neuro onderzoek die als onderzoeksmethode wordt ingezet om uiteindelijk inzicht te krijgen in de wensen, emoties, en reacties van de potentiële of huidige klanten. Het woordje `neuro´ staat voor ons zenuwstelsel dat bestaat uit de hersenen, het ruggenmerg en de zenuwen in de rest van het menselijk lichaam. De hersenen vormen hiervan wel het centrale aanstuurpunt, waardoor veel neuro onderzoek gericht is op hersenactiviteit.

Welke neuromarketing onderzoeksmethodes zijn aantrekkelijk voor marketeers?

Er zijn verschillende onderzoeken interessant voor marketeers, we gaan voornamelijk in op de online marketingactiviteiten in deze blog. Ook in de online wereld maken mensen beslissingen gebaseerd op emoties, overtuigingen en andere opvattingen. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat jouw website vertrouwen opwekt bij de klant, en geen irritatie. Maar, weet je wel zeker dat jouw website dat uitstraalt wat jij wilt? En, hoe komt dit over bij de klant? Met neuro onderzoekstechnieken kun je erachter komen hoe jouw potentiële klant reageert. Hieronder volgen een aantal interessante onderzoekstechnieken voor neuromarketeers op online gebied.

Eye tracking

Dit is ongetwijfeld de meest gebruikte neuro onderzoeksmethode op het gebied van online marketing en webdesign. Met Eye tracking kun je precies zien waar jouw klanten heen kijken op jouw website of een marketing actie. Wil jij bijvoorbeeld een paar schoenen online verkopen door middel van een online advertentie? Dan wil je natuurlijk wel dat mensen naar de schoenen kijken, en niet naar een ander opvallend element in de advertentie. Met Eye tracking kun je erachter komen waar de bezoeker van de actie heen kijkt en hoe lang hij/zij naar bepaalde elementen blijft kijken. Als je erachter komt dat mensen heel ergens anders heen kijken dan is het van belang om je actie visueel aan te passen.

Eye tracking wordt uitgevoerd met een speciale bril waarmee mensen naar een beeldscherm kijken. Hiermee worden de ogen en de website tegelijkertijd gescand en kunnen ze exact zien waar mensen heen kijken. Het is wel van belang dat deze onderzoeken op grotere groepen mensen worden getest, zodat je een gemiddelde eruit kunt halen.

EEG Neuromarketing onderzoek

Electroencephalography wordt gebruikt om verschillende cognitieve activiteiten in de hersenen te meten bij mensen zoals: Aandacht, Geconcentreerd nadenken, misvattingen/fouten in uitingen, Arousal
Hersenen werken met elektrische signalen, welke continu op verschillende frequenties worden uitgezonden.
EEG wordt uitgevoerd met een soort pet van elektronen die mensen kunnen opzetten. Deze methode onderzoekt van buiten het hoofd naar binnen via de hersenschors. Met deze techniek kunnen ze de hersenactiviteiten meten door de actieve hersencellen te meten en te kijken welke hersendelen tegelijkertijd aan het werk zijn.

Waarvoor wordt EEG gebruikt?

Door middel van deze onderzoekstechniek kunnen marketeers erachter komen op welke elementen van marketinguitingen mensen goed reageren of juist niet. Door de elektro impulsen vanuit de hersenen kunnen ze meten of mensen: blij, opgewonden, verdrietig, boos, geïrriteerd zijn bij het zien van een uiting. Zo kunnen online marketeers deze techniek gebruiken als ze willen weten of bepaalde acties emoties oproepen bij mensen, en of dit de juiste emoties zijn.

De hersenen voor de marketeer

Sommige professionele neuromarketeers lijken soms wel op neuro wetenschappers, ze weten namelijk precies op welke delen van de hersenen ze zich moeten richten om een actie tot een succes te brengen. Hieronder gaan we een aantal hersendelen doornemen waar de marketeer absoluut van op de hoogte moet zijn! Want met deze hersendelen beslissen mensen of ze iets kopen of niet.

Welke fysieke delen van de hersenen spreken marketeers aan?

Binnen de kern van de centrale aansturing: de hersenen, zijn een aantal interessante vlakken waar marketeers zich op willen richten. Want welke acties zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld emotie aanspreekt, of welke actie zorgt ervoor dat mensen het gevoel van ¨er niet bij horen¨ krijgen. Hierbij ga ik wat dieper in op de fysieke onderdelen van het menselijke brein en daarbij de toepassingen.

Nucleus Accumbens –

Begeerte, wat willen we graag hebben! De nucleus accumbens is een hersengedeelte waar weinig mensen wat over weten, zelfs neurowetenschappers zijn er nog niet geheel achter wat het precies inhoudt. Wat ze wel weten is dat dit deel van de hersenen zorgt voor het activeren van het motivatiesysteem. Het is de drijfveer achter ons gedrag! Het zet wilskracht, een vlaag van optimisme en de drang naar overwinning over in acties!

Insula –

Pijn, dus ook bijvoorbeeld de emotie van financiële pijn. De insula vormt een verbinding tussen 2 diverse hersenonderdelen, namelijk de neocortex en de paleo cortex. Het gebied dat bind prikkels samen en maakt hiervan emotionele context

Prefrontale cortex –

Het wordt gezien als het rekenmachientje van ons brein, deze beargumenteerd beslissingen.
Dit is een hersengebied in de frontale cortex. Dit gebied is betrokken bij een heleboel verschillende vaardigheden, zoals hogere cognitie, doelen stellen, plannen maken, geheugen en het uitvoeren van motorische volgordes. Ook wordt dit gebied actief wanneer een risicovolle beslissing wordt genomen.

Hippocampus –

Geheugen en eerdere ervaringen. De hippocampus speelt een belangrijke rol bij de opslag van informatie in het geheugen, de ruimtelijke oriëntatie en het controleren van gedrag dat van belang is voor de overleving.

Hoe staat jouw bedrijf er voor op het gebied van Social media? Check het in onze gratis checklist 

Mark sperling Imagonline

Heb je vragen over deze tip, of ben jij benieuwd of wij jou kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Contact