Nu we het eind van het jaar naderen, is het handig om ons alvast voor te bereiden op het nieuwe jaar: 2021. Wat zijn belangrijke zaken om je op te richten als het gaat om webdesign in 2021? Ontdek het in dit artikel!

De technologie ontwikkeld al jaren in een moordend tempo. Door deze ontwikkelingen is het niet vreemd dat webdesign trends mee ontwikkelen. Het gedrag en de verwachtingen van de bezoekers blijven continu veranderen door alle nieuwe mogelijkheden en ervaringen.

Webdesign trend laadtijd

Webdesign trend: Website- en paginasnelheid

Al jarenlang is de snelheid van je website of pagina van groot belang. Een snelle website of pagina leidt tot veel meer resultaten uit je websiteverkeer. Zoals hierboven geschreven ontwikkelt het gedrag van de internetgebruikers voortdurend. De reden dat de laadtijd van je website van groot belang is, is omdat de gebruikers steeds ongeduldiger worden. Doordat zij razendsnel toegang hebben tot super veel informatie, hebben ze geen geduld meer om te wachten op een website die langzaam laad.

Daarnaast blijft de laadtijd van je website van groot belang voor je SEO: je ranking in Google. Grote ondernemingen die hun laadtijd met 40% verminderde, kregen 15% meer zoekverkeer!

Webdesign trend Lazyload

Webdesign trend: Het slim in laten laden van content

Waarom de onderkant van de website inladen als een bezoeker hier niet komt?

De term Lazy Loading wordt al een lange tijd gebruikt en houdt in dat de inhoud van de website alleen geladen wordt als hiernaar gekeken wordt. Afbeeldingen onderaan de website worden niet geladen indien er niet naar onder gescrold wordt. Dit zorgt voor een snellere website en een fijnere ervaring voor de gebruiker. Dit kan weer leiden tot meer conversie en een hogere positie in Google.

Webdesign trend gepersonaliseerd

Webdesign trend: Gepersonaliseerde content

Content dat wordt weergeven op basis van je gedrag. Indien een bezoeker voor de tweede keer terugkomt op de website, kan je andere content weergeven dan de eerste keer dat zij de website bekeken.

Vooral voor E-commerce websites (webshops) is dit een belangrijk onderdeel. Denk hierbij aan de “recent bekeken” producten, of “er bevinden zich nog producten in je winkelmand” meldingen.

Webdesign trend formulieren

Webdesign trend: Leadformulieren op basis van de klantreis

Leadformulieren spelen nog steeds een zeer grote rol in marketing. Denk hierbij aan de welbekende contactformulieren op een website.

Door met formulieren in te spelen op een klantreis, kan je meer conversie verwachten. Hiermee wordt bedoeld dat er verschillende formulieren worden weergegeven, afhankelijk van de pagina waar de bezoeker zich op vindt. Op de homepage bijvoorbeeld zou je een kort formulier kunnen plaatsen met alleen de velden voor een naam en een telefoonnummer, terwijl je op een dienstenpagina kan vragen naar meer informatie over de bezoeker.

Webdesign trend interactie

Webdesign trend: Interactiviteit op de website

Interactiviteit is een mooie manier om waarde te bieden voor de gasten. Zorg dat ze interactie hebben met je website.

Voorbeelden van interactie zijn:

  • Een stappenplan met vragen doorlopen
  • Een calculator gebruiken
  • Een poll/vragenlijst
  • Wedstrijden
  • Een quiz

Hang boven dit icoontje met je muis of druk hier met je duim op.

Webdesign trend: Micro interacties

Micro interacties zijn ook wel kleine animaties in je website. We kennen allemaal wel de link die een andere kleur wordt als je erboven zweeft met je muis. Door elementen animaties te geven zorg je voor meer levendigheid en is het mogelijk om onderdelen er meer uit te laten springen!

Zie een voorbeeld van een micro interactie boven deze tekst.

Webdesign trend organische vormen

Webdesign trend: Organische vormen

Waar een aantal jaren geleden Geometrische vormen “met scherpe hoeken” een trend waren, is dat geleidelijk aan steeds meer in organische vormen veranderd. Met organische vormen worden vormen bedoeld met geen hoeken of “scherpe” randen.

Webdesign trend spotify

Webdesign trend: Minimalistisch (nog steeds)!

Een minimalistische website is al langer een trend. Denk aan de website van Apple. Echter is er een kleine ontwikkeling als het gaat om minimalistische websites. Waar het eerst ging om vooral lichte/witte achtergronden, kan een minimalistische website nu ook kleuren hebben. Denk hierbij aan de website van Spotify.

Webdesign trend kleuren

Webdesign trend: De kleurkeuze: neutraal en kleur psychologie

De minimalistische websites mogen dus achtergrondkleuren bevatten. Dit gaat hand in hand met de uitspringende kleuren die steeds populairder worden. Scherpe, felle kleuren kunnen bijdragen aan de herkenbare marketing.

Daarnaast kunnen deze felle kleuren gebruikt worden om een gevoel op te wekken bij de bezoeker. Zo wekken de volgende kleuren de bijbehorende gevoelens op:

Geel: optimistisch en jeugdig. Trekt vaak de aandacht bij snelle kopers.
Rood: Energiek. Verhoogt de hartslag, zorgt voor urgentie. Vaak gebruikt bij uitverkoop.
Blauw: Creëert vertrouwen en veiligheid. Wordt vaak gebruikt door banken en bedrijven.
Groen: Wordt geassocieerd met welvaart. De makkelijkste kleur voor het oog om te verwerken. Wordt vaak gebruik in winkels om tot rust te komen.
Oranje: Agressief, zorgt voor een call to action. Vaak gebruik bij: “inschrijven, kopen of verkopen.”
Roze: Romantisch en vrouwelijk. Veel gebruikt om producten te marketen aan vrouwen.
Zwart: Krachtig en strak. Vaak gebruikt bij luxe producten.
Paars: Vaak gebruikt om te kalmeren. Zo wordt dit gebruikt bij “beauty” producten.

Webdesign trend duimvriendelijk

Webdesign trend: De volgende stap van responsiviteit: duimvriendelijke interfaces

Dat je website geschikt moet zijn voor mobiele apparaten is uiteraard niet onbekend. Dit is inmiddels een onmisbaar onderdeel, aangezien het grootste deel van de bezoekers websites bezoeken met mobiele apparaten.

De volgende stap in responsiviteit is het duimvriendelijk maken van je website. Zorg ervoor dat belangrijke en klikbare elementen in het bereik van de duim van de bezoeker zit. Hiermee optimaliseer je de ervaring van bezoekers.

Webdesign trend drie dimensionaal

Webdesign trend: 3 dimensionaal gevoel

Door de visuele elementen een 3d effect te geven zorg je voor meer levendigheid in je website. Traditionele webdesign ziet er “vlak” uit. Door hier fysieke elementen in te verwerken zorg je voor een subtiel uiterlijk. Denk hierbij aan de logo’s van Google. De omgevouwen hoekjes bij Documenten en de schaduw in de Kalender.

Webdesign trend font

Webdesign trend: Lettertype: Vetgedrukt

Vetgedrukte lettertypes springen eruit. Hierdoor komt de boodschap sneller over en is de bezoeker direct bewust van de boodschap. Door deze vetgedrukte lettertypes te combineren met neutrale kleuren, hoef je geen eens een afbeelding te gebruiken.

Webdesign trend infographic

Webdesign trend: Data visualisatie/infographics

In plaats van het uitleggen van data en het toelichten van elk onderdeel, kan je dit ook visualiseren. De bezoekers willen in een zo kort mogelijke periode zo veel mogelijk informatie van de website verkrijgen. Door de informatie visueel te maken, is dit mogelijk.

Webdesign trend illustratie

Webdesign trend: Illustraties

De bekende stockfoto’s die je op 5 verschillende websites tegenkomt zorgen voor een standaard ervaring. Door gebruik te maken van illustraties maak je het mogelijk eruit te springen!

Natuurlijk zijn er NOG meer ontwikkelingen en voorkeuren voor gebruikers die in 2021 een grote rol zullen spelen, maar houdt met de voorbereiding in ieder geval rekening met bovenstaande punten!

Mark sperling Imagonline

Heb je vragen over deze tip, of ben jij benieuwd of wij jou kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Contact